MODA NA ECO-DREWNO

Drewno jest obecnie najmodniejszym materiałem. Im bardziej surowe, pełne sęków, naturalnych pęknięć i nierówności tym lepiej – głosi podstawowa zasada na rynku projektowym. Proste, surowe, wręcz ascetyczne meble oddają naturalne piękno materiału. Aby w pełni wykorzystać walory estetyczne szlachetnego drewna stawia się często na prosty design. Bardzo ważne jest aby materiały wykończeniowe były jak najbardziej naturalne i nieinwazyjne. Dlatego ich powierzchnia jest zazwyczaj tylko woskowana lub ręcznie olejowania. Read More

PODSTAWOWA SPECYFIKACJA KOMPUTEROWA POD PROJEKTOWANIE GRAFIKI

 

 Ludzie, którzy używają swoich komputerów do projektowania graficznego w pracy potrzebują komputerów z różnorodną specyfikacją inną od tej, która jest wystarczająca dla zwykłych użytkowników. Ponieważ konfiguracja sprzętowa odgrywa tak ogromną rolę w jakości końcowej grafiki, większość grafików ma wiele kłopotów przy wyborze swoich komputerów. Przez długi czas, Apple był pierwszym i praktycznie jedynym wyborem i Mac wyznaczał standardy dla projektu graficznego i jego możliwości, że inni próbowali innych rozwiązań, ale nigdy nie pasowało to do końca.
Obecnie firmy takie jak HP i Dell wprowadziły komputery i laptopy, które są w stanie konkurować z Apple. Jednak najlepszym sposobem, aby określić, co sprawia, że ma się dobry komputer do projektowania graficznego nie jest to zerknięcie na listę konkurencyjnych marek i modeli, ale raczej trzeba określić specyfikacje, które czynią komputer odpowiedni dla projektanta graficznego.

Read More

JAK ZAPROJEKTOWAĆ DOBRE LOGO ?

 

Aby przystąpić do projektowania, trzeba najpierw sporządzić brief, w którym określone zostają mniej lub bardziej szczegółowe oczekiwania. Należy poznać firmę, specyfikę jej działania, przeprowadzić analizę sytuacji firmy, produktu bądź usługi na rynku, odpowiedzieć na pytanie jakie miejsce zajmują pośród innych podobnych.

Poza tym trzeba się zapoznać z oczekiwaniami przyszłych klientów – co logotyp ma im komunikować i w jaki sposób.

Jeśli już uchwycimy istotę tego komunikatu i uzgodnimy naszą wizję ze zlecającym projekt, można przystąpić do projektowania.

Czym się kierować, a czego unikać?

W projekcie najważniejsza jest prostota, którą osiągamy poprzez użycie małej ilości kolorów (nie więcej niż czterech) oraz rodzajów czcionek (nie więcej niż dwóch). Jeśli osiągniemy taki efekt, że w prosty sposób graficzny przekażemy komunikat, na którym nam zależy, to będzie to duży sukces. W przyszłości ten projekt logotypu zaprocentuje rozpoznawalnością.

Z technicznego punktu widzenia projekt wykonujemy w programie graficznym do wektorowej obróbki grafiki (np. Corel Draw, Adobe Illustrator), aby zapewnić mu możliwość dowolnego zmieniania skali bez straty jakości. Pliki z logotypem powinny mieć ograniczone punkty węzłowe, zachowaną symetrię, połączone kształty oraz maksymalnie wygładzone krawędzie. Dobrze jest też zrobić próby czytelności poprzez odwrócenie kolorów, znaczne zmniejszenie oraz zwiększenie rozmiarów, przedstawienie w wersji monochromatycznej.

Przy projekcie stanowczo należy unikać używania obrazów rastrowych i „zapożyczeń” popularnych już znaków.

Gdzie i za ile?

W Internecie możemy logo zaprojektować w następujący sposób:
– poprzez generatory logo np. www.logoease.com, lub www.logoyes.com, w których samemu łączy się obrazy i czcionki wykonane przez profesjonalnych grafików (od bezpłatnego do ok. 50 $)
– na stronie  www.fajnelogo.pl (ok. kilkaset złotych)
– na Allegro (od 20 zł)
Możemy także skorzystać z usług grafika freelancera lub agencji reklamowej. Wtedy koszty będą się wahać w granicach od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy, jeśli projekt oprócz logotypu i identyfikacji będzie dotyczył także kilku znaków pokrewnych produktów, rozbudowanej księgi standardów i kompletu materiałów firmowych.

WIZYTÓWKA RZECZ WAŻNA !

Dzisiaj trochę o wizytówkach czarno-białych
 
W czerni i bieli też jest siła 🙂 Dobrej jakości papier, drobne uszlachetnienia, akcenty, prostota. Czasem wystarczy niewiele, a efekt jest imponujący.
Eleganckie i kreatywne projekty wizytówek są ważnym elementem we współczesnym świecie komunikacji korporacyjnej. Dziś wizytówka to nie tylko nazwa firmy. Kreatywny projekt wizytówki wchodzi w interakcje z klientem, a taka wizytówka bardzo szybko się rozprzestrzenia.
W dzisiejszym świecie wizytówki mało atrakcyjne wizualnie lądują w koszu. Warto o tym pamiętać zlecając dodruk kolejnej mało atrakcyjnej wizualnie partii wizytówek
Poniżej inspiracje czarno-białych wizytówek.
 
 
 

GRAFICY LUBIĄ CZCIONKI !

Zrzut ekranu ze strony https://www.google.com/fonts

 

Dla grafika czcionki są jak dla kobiety biżuteria. Nie wiem czy można mieć ich za dużo! Ja obstawiam, że chyba nie!

Czcionki to takie małe dzieła sztuki. Zawsze jak widzę jakąś nową i piękną to dosłownie już chce ją kupować, szczególnie jak jest w przystępnej cenie – to jest takiej sporo poniżej 100zł. Niestety, porównanie z biżuterią jest o tyle dobre, że czcionki też kosztują niemało. Przeciętnie za jedną trzeba dać od 35 zł do 300zł. Są też oczywiście czasem specjalne promocje, ale oferują najczęściej tylko czcionkę w jednym stylu, a nie cała rodzinę jeśli taką czcionka posiada. Ale tłumaczę sobie, że to przecież inwestycja, bo grafik bez odpowiednich czcionek to jak rzemieślnik bez narzędzi. Poza tym posiadanie pięknych czcionek cieszy mnie czasem równie mocno jak nie mocnej 🙂
Czcionki tylko do komercyjnego użytku

Wszystkie czcionki zainstalowane na moim komputerze są czcionkami do komercyjnego użytku. Nie wgrywam na stałe (czasami testuje darmowe niekomercyjne) tych do osobistego użytku i z niepewnych źródeł, aby się nie pomylić i nie wstawić do projektu (jak i tutaj na blog), czcionki której nie mam prawa używać. Jest to dla mnie bardzo ważne i konsekwentnie się tego trzymam. Zawsze przed zakupem czy instalacją darmowej czytam licencje na jakiej jest wydana. Stąd jest mi czasem bardzo smutno kiedy widzę, że nie dla wszystkich jest to ważne, tj. blogerzy czy nawet inni twórcy (spotkałam parę takich przypadków) używają czcionek do osobistego użytku na komercyjnych blogach czy projektach (chociaż oczywiście w wielu przypadkach nie mam 100% pewności). W nawyk weszło mi też przeczesywanie raz, dwa razy w miesiącu internetu w poszukiwaniu nowych darmowych czcionek do komercyjnego użytku. Bardzo polecam też stronę www.fontsquirrel.com, bo jest wiele pięknych „szeryfowców” jak i „bezszeryfowców”.

Co mi się podoba

Wszelkie kroje skryptowe, szczególnie kaligraficzne, odręczne, pozostałe traktowałem jako nieciekawe i nudne, ale z każdym rokiem moja miłość do szeryfowych jak i bezszeryfowych jest większa! Lubuję się w Latin Modern Roman. To jest klasa w czystej postaci. Z beszeryfowych nie mam za dużo ulubieńców, choć zawszę często wracam do Josefin Sans i super popularnego ostatnio Lato.

Nazwy? To tajemnica!

Graficy często niechętnie dzielą się nazwami czcionek szerszemu gronu, tj. o gdzie użyli, ponieważ własna kolekcja starannie wyselekcjonowanych czcionek komercyjnych stanowi bardzo często duży atut danego grafika – klienci nie chcą dodatkowo płacić za czcionki w projekcie więc korzystają z tych, które ma grafik na stanie. Niektóre czcionki są bardzo modne i zdarzają się klienci którzy zgaszają się tylko dlatego, bo zobaczyli ją gdzieś na stronie i chcą mieć ją użytą w projekcie. Stąd też nonszalanckie pokazywanie „konkurencji” swoich kart w postaci pisania na prawo i lewo ich nazw i ułatwiania im ich nabycia jest rzeczą bardzo nierozsądną i przeważnie mało kto się do tego kwapi.